Dag 90

just nu är jag inne i en period där det känns som om att dagarna och veckorna bara svichar förbi i blixtfart. Idag är det bara 26 dagar kvar tills jag flyger hem till Sverige över julen. Det kanske jag inte har nämnt tidigare att jag ska göra? Ja, men nu vet ni det iallafall. Ännu sjukare är det ju att jag idag firar min 90e dag i Frankrike. Galet, tre månader har nu passerat! 
 
Jag trivs utomordentligt bra i min nya värdfamilj. En väldigt aktiv familj som gillar friluftsliv och aktiviteter som klättring och orientering. Det är superkul dessutom för mig att hänga med på alla helgaktiviteter, för det bidrar till att tiden passerar extra fort och jag får ingen abstinens och inte heller lika stor hemlängtan. 
 
Det här med hemlängtan dådå. Att åka till Frankrike har verkligen inneburit att jag fått inse mina begränsningar. Jag kan inte uttrycka mig ordentligt och inte heller förstå allt som sägs. Det blir hela tiden gradvis lättare, men jag märker inte av skillnaderna så himla tydligt. Just nu tillexempel är jag inne i en period där jag verkligen blandar ihop alla tidsformer och annat som är grammatiskt viktigt. Det gör att allt jag säger låter bisart. Och när jag väl kommit på vad jag precis har sagt är det ibland försent att åtgärda. Alla dessa faktorer gör att man får väldigt mycket tid att tänka och reflektera över allt typ. Finns ju liksom inget annat att göra. Och dessutom får man mycket tid över till att längta hem, platsen där man kan göra sig förstådd och förstå allt. 
 
Men iochmed att helgerna nu börjar bli rätt händelserika, får jag inte lika mycket tid över till att längta hem och fundera på saker. Och det är jätteskönt. 
 
Här kommer lite bilder ifrån veckan....
 
Har pimpat min vägg på internatet med bilder och vykort från vänner och familj!
 
 
Ett berg vi klättrade på förra helgen, jag var förbaskat dålig....
 
 
Och sist. Ett handfat i skolan har detta märkt på sig. Jag var tvungen att ta kort, känns ju som hemma!! 
 
Bisous, à la prochaine!
Siri
 
 
 


Kommentarer
Amanda

Hej! Jag ska åka som utbytesstudent med Rotary nästa år och funderar på om jag ska välja Spanien eller Frankrike. Jag har verkligen beslutsångest! Vad tycker du om Frankrike så här långt? Det enda som egentligen stoppar mig från att välja Frankrike är att det är varmare i Spanien och spanska är ett större språk. Det skulle vara kul att höra vad någon som faktiskt är i Frankrike tycker och jag har inte hittat någon annan än du som är där :) Hoppas du har det bra!

Svar: Hej Amanda! Gud vad kul att du har bestämt dig för att åka iväg! Jag velade fram och tillbaka om jag skulle åka eller inte förra året, men är glad ändå över att jag tog beslutet att åka. Har växt så himla mycket som människa under dessa tre månader och lärt mig så mycket om mig själv! Hur Frankrike är, är ganska svårt att svara på, då det verkligen kommer vara helt annorlunda för dig om du åker hit. Det märkte jag och de andra svenskarna som åker med samma organisation när vi pratade. För att hjälpa dig att bestämma dig skriver jag upp lite länkar på två bloggar som är iväg nu och en blogg som jag läste förra året:
friskifrankrike.blogspot.se
mickisfrankrikeresa.blogg.se
fannyifrankrike.blogg.se

Dessutom rekommenderar jag dig att titta närmare på min organisation: Universitets- och högskolerådet;
http://www.programkontoret.se/sv/Program-och-stipendier/Program-A---O/Ett-ar-i-Frankrike/

Som anordnar utbyten i Frankrike, Tyskland och Spanien.

Sista tipset! Välj kanske det språk som du har haft som b-språk tidigare, för trots att jag hade läst franska i 5 år innan så var det väldigt svårt i början med språket.

Blev ett långt svar, som egentligen inte svarade på din fråga. Men hoppas det kan hjälpa dig ändå! Blev jätteglad över att du kommenterade! Tusen lycka till önskningar !!
None None

2013-11-24 @ 20:34:42
URL: http://heidiamanda.blogg.se
Lotta, la mère de Siri

Hallå min tappra fransyska! Din resa har under hösten har varit en oväntad berg- oh dalbana och det finns inte ord för imponerad jag är. Längtar till jul när vi får träffas och ladda om batterierna till nästa etapp. Miljoner kramar och pussar från mor!

Svar: Världens bästa mamma! Längtar galet efter er där hemma och räknar dagarna på alla möjliga sätt och vis. Tiotusen pussar och kramar, om 21 dygn ganska så exakt kramas vi på riktigt igen!
None None

2013-11-28 @ 12:23:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hejsanfrankrike.blogg.se

Utbytesstudent i Frankrike 13-14

RSS 2.0