Dag 166 (-14)

 
Jag lever! Första veckan av februari är avklarad och för att fira denna månad ska jag idag baka semlor. Kan ju inte missa en sådan delikatess bara för att jag är i baguettland. Jag har alldeles nyss översatt ingredienser som mandelmassa mm och ska inom en ganska snar framtid ge mig iväg på cykeln till affären. Lite exotiska ingedienser måste ju inhandlas! Min värdmamma är jätteexalterad över att jag ska baka, hoppas nu bara att allt jag lärde mig på hemkunskapen i högstadiet fortfarande sitter någotsånär i ryggraden. Vill ju inte bjuda på en torr bränd liten fralla. 
 
Veckan var bra! Även om min recitation av en dikt av Rimbaud i onsdags inte gick jättebra... Fatta handsvetten när läraren säger namn efter namn, och varje person ställer sig upp bredvid stolen reciterar dikt efter dikt och sedan sätter sig ner igen. Jag fick total blackout, mummlade ihop något påhittat slut och satte mig fort som blixten. Men, vad gör det om hundra år liksom? 
 
Nej, nu ska jag borsta mitt hår och förbereda mig på en cykeltur i starkvind. Och översätta florsocker.... 
 
Au revoir mes amies! 
 


Kommentarer
Linnéa Frisk

Åh jag ska med baka semlor. Min mamma visste inte vad vispgrädde var för något. Jag försökte förklara och nu har hon kommit fram till att man ska lägga deras crème fraiche i kyla, tillsätta socker och sen vispa. Vi får se hur detta går... Hoppas att ditt bak gick bra! Kram

2014-02-15 @ 09:57:24
URL: http://www.friskifrankrike.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hejsanfrankrike.blogg.se

Utbytesstudent i Frankrike 13-14

RSS 2.0