Dag 145 (-14)

Lördag, lördag, lördag. Ännu en helg är kommen och jullovet känns allt mer avlägset för var dag som går. Har haft en bra vecka, riktigt bra skulle jag nog till och med kunna sträcka mig till och säga. Mina fantastiska tjeckiskaklasskamrater var tillbaka och oj,oj.oj vad kul det var att få catcha upp lite! Mindre roligt var väl kanske min början på veckan, men tänkte faktiskt göra ett väldigt ambitiöst inlägg idag med allt som hänt sedan senast. Så hold your horses nu läsare, here we go! (Med tanke på mina klyftiga engelska ord kan man ju inte tro att jag är i Frankrike, but I promise you, I am!) 
 
Okej, senast jag skrev var förra lördagen. Alltså börjar jag med....
 
söndag
Dagen började med att jag vaknade, hehe. Sedan stack jag och mamman iväg runt 12tiden för att klättra på någon bergsvägg. Extremt svårt, lyckades inte ta mig upp för väggen, men lite bättre gick det nog mot slutet gentemot i början. Efter kanske två timmars klättring packade vi ihop och åkte vidare in till Vesoul. Där gick vi på en föreställning som hette "Un fou noir, dans une pays des blancs". Typ så hette den och om man översätter betyder det "En galen svart i de vitas land". Var alltså en svart snubbe som immigrerat från Kenya och han snackade om lite galna situationer han har upplevt. Det var kul, och jag förstod det mesta! Iallafall tillräckligt för att hänga med i majoriteten av skämten. Sedan åkte vi hem och åt middag. 
 
Måndag
Vaknade 05.50 när klockan ringde. Hade liksom en konstig känsla i hela kroppen, men tänkte att jag behöver nog bara gå på toa så släpper det. Ickesanicke. En spya senare låg jag nerbäddad i sängen igen och resten av dagen sov jag. Eller lite skype med mamma hann jag med, jag menar är man sjuk så är man....
 
Tisdag
Vaknade 05.50 igen. Meeen, denna morgon med en känsla i kroppen av att vara frisk. Så stack till skolan! Där fick jag träffa tjeckerna och vi gjorde det vi vanligtvis gör på tisdagar. Går på lektioner och hänger i CDI, skolbiblioteket. 
 
Onsdag
En mycket intressant dag. Halvdag framtill klockan 12 som vanligt, men innan dess hade vi något som kallas Bac Blanc. Ett för prov inför den riktiga bacen som tog 4 timmar att göra. Vi utbytesstudenter har valt att inte göra den riktiga bacen, men vår franskalärare tyckte att vi skulle göra det här provet ändå. Min prestation kan vi kalla olyckad. Men det var rätt väntat. Eftermiddagen spenderade jag och Tania tillsammans, en sväng till Mcdonalds blandannat för att få lite internetstimulans. Vi gick inte på filmen som visades på kvällen på internatet, för det var The Shining, och jag hade antagligen skitit på mig. Av skräck.
 
Torsdag
Kommer inte ihåg. Hade lektioner och var på internatet.
 
Fredag
Skola och sedan iväg på klättring. Sedan efteråt stack vi till en liten by där en gitarrist familjen gillar spelade. Helt okej var det, var lite filmmusik över det hela. Sedan åt vi lite galette som det bjöds på innan vi åkte hem och sov. 
 
Idag
Vaknade vid 10, åt frukost och har mest surfat runt fram tills nu. Ska väl försöka ta mig ut på en promenad eller liknande då det är fint väder ute. Får se om jag orkar rycka upp mig. Tycker ändå att det är rätt skönt att bara sitta sä här. Har inga bilder mer än typ den här på mig själv, posar lite på skoltoan.
 
 


Kommentarer
Lotta, la mère de Siri

Ja, jullovet känns redan långt borta liksom du, men ack så trevligt det var att få ha dig hemma ett par veckor. Tur att vi går mot vår och ljusare tider och att vårt längsta avbrott från varandra (höstterminen) nu är förbi. Skönt också att du har funnit dig till rätta så fort igen i främmande land. Stor kram och massor av kärlek till min egen lilla fransyska!❤️

Svar: Å mamma! ❤️❤️
None None

2014-01-18 @ 23:53:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hejsanfrankrike.blogg.se

Utbytesstudent i Frankrike 13-14

RSS 2.0