Dag 47

Idag var jag ute och sprang ordentligt för första gången sedan jag kom hit. Förra söndagen gav jag mig också iväg, men eftersom jag med mitt vanliga flyt glömde bort att kissa innan slutade det med att jag fick gå den sista biten hem för att undvika att explodera. Men idag gick det bra tycker jag, sprang hela tiden även om det inte innebär att farten är fantastisk. Ibland (typ i uppförsbackar) innebar det att jag sprang i gångtakt, men jag är hemskt nöjd ändå över faktumet att jag inte gick!

 

Det har den här veckan börjat bli svinigt kallt! Igår och idag var/är det typ runt 9°. Tidigare veckor har det legat på minst 15° så det har blivit en snabb omställning. Kolla bara, i måndags gick jag hem såhär och såg blommor:

 
 
 

Blommorna finns ju iförsig forfarande på marken, men det är ju temperaturen jag nojar över. Sålänge det inte regnar tycker jag inte att det gör så mycket att det är kallt, men nu regnar det typ varje dag. Inte kul!

 

Igår skulle jag och Tania (den tjeckiska kompisen) ha ett muntligt kinesiska prov. För vi läser ju nämligen kinesiska här nere och jag kan meddela er att det inte alltid är det lättaste att hänga med på lektionerna. Varför inte? Jo, för att läraren pratar franska med kinesiskbrytning och vissa av tecknen har jag inte gått igenom tidigare. Hursomhelst är det nog lättare för mig än vad det är för Tania, som aldrig har läst kinesiska. Därför gör vi läxorna tillsammans och får alltid samma fel. Men är rätt nöjd med att jag (vi) fick 13 av 20 rätt på en läxa förra veckan, för jag gissade en hel del på det.

 

Tillbaka till provet jag skulle ha haft igår då. Vi är förbereda till tänderna, Tania har memorerat hela sin del av texten utantill och jag har lärt mig allt som jag inte förstod. Vi kommer till lektionen, väntar och alla andra i gruppen kommer också. Där står vi i korridoren och undrar vart läraren är, för klockan som ringer in till lektion hade ringt för flera minuter sedan. En tyskalärare som kommer gående i korridoren säger att våran lärares bil intestartar och att lektionen därav blivit inställd. Detta faktum kändes lite vemodigt medtanke på att vi faktiskt för engångskull kände oss ovanligt säkra inför ett prov, men åandrasidan var det inte helt fel att kunna gå till CDI (skolbiblioteket) med Tania och titta i böcker om Paris och New York istället.

 

Påtal om Paris. Den 31:a oktober bär det av för att tillbringa fyra (förhoppningsvis) fantastiska dagar i huvudstaden. Det bästa av allt dessutom är att alla andra svenskar som är iväg med min organisation kommer vara där och jag kommer att få prata SVENSKA! HAAAALLELUJAH jag hör änglar sjunga i kör! Dessutom är det nu bara en skolvecka kvar, sedan är det två veckors höstlov. Varav det är den sista helgen jag kommer tillbringa i Pariiis.

 

Har kanske inte berättat detta, men alla loven här är typ två veckor långa. Höst-, sport- och påsklovet är alltså två veckor och jullovet är typ detsamma som hemma. Ioförsig slutar de sedan skolan i början på Juli, men jag kommer nog inte behöva stanna ända tills dess.

 

Nu ska jag kolla om jag har några läxor som jag kan göra och om inte så får jag väl göra något annat.

 

Tusen kramar tills vi hörs igen!
Siri

 

P.S.

 

Klämmer in en bild på kossorna man passerar när man precis kommit ut från"staden"

 


Kommentarer
Lotta, la mère de Siri

Heja heja, Siri! Bra att du har kommit igång med att springa. Du laddar både kropp och själ... Pussar och kramar!

2013-10-13 @ 15:42:42
Frisk Linnéa

Vilken fin och rolig blogg du har Siri, kommer stalka den från och med nu. Hoppas att det löste sig i söndags. Kram

2013-11-08 @ 18:51:15
URL: http://friskifrankrike.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hejsanfrankrike.blogg.se

Utbytesstudent i Frankrike 13-14

RSS 2.0