Dag 11

Idag är det den 6 september vilket innebär att jag har klarat av tre hela skoldagar. Tänkte faktiskt bara göra en snabb samanfattning av mina upplevelser i den franska skolan hittills. I onsdags hade jag bara en samling i klassrummet i ca 2 timmar där vi gick igenom schemat, så hann i princip bara träffa klassen, klassläraren och sedan var första dagen slut.
 
I torsdags började lektionerna, förstod typ inget alls. Hade bland annat matematik och där vi skulle det räknas funktioner. Aha, tänkte jag, det här har jag koll på. För alla ni som har gått första året på natur i Sverige vet ju om att funktioner är något vi räknar mest hela tiden. Läraren börjar prata, alpha, beta, gamma säger hon och sen fattar jag ingenting. Det hederliga y = kx + m är bara att glömma bort för här gäller annat. Idag då, fredag, hade jag min(a) första lektion(er) i Sciences Économiques et Sociales (har först en lektion på förmiddagen och sedan en efter lunch i två timmar). JAG FÖRSTOD INGENTING. Ärligt talat, på matten, franskan, historian/geografin som jag haft under torsdagen hade jag iallafall kunnat gissa vad samtalet kretsade kring för ämne. Men på ekonomin var jag helt borta, förstod bara att läraren nämnde industriella revolutionen, rikedom och värde vid några/något tillfällen.  Sedan har jag också hunnit ha en lektion engelska (vars nivå jag kommer att klara av lätt som en plätt ) och två lektioner kinesiska. Kinesiskan är typ på samma nivå som det jag har läst hemma, men det är en aning svårt att hänga med när tecken/ord förklaras på franska...
 
Det var lektionsbiten av skolan, men jag tror att de flesta av er är mer intresserade över hur det har gått på den sociala biten. Eftersom onsdagen var så kort hann jag inte prata med så många, men eftersom vi är fyra utbytesstudenter i klassen (jag från Sverige och de andra tre från Tjeckien) så har det blivit lite så att vi hänger ihop. Sedan är rasterna så korta och om man stannar för att prata lite med läraren (om något man inte förstått!!!)  / packar ihop sina grejer för långsamt så hinner alla fransmänn försvinna. Men lite har jag hunnit prata med några franska tjejer i klassen och kan faktiskt deras namn! I torsdags åt jag lunch med D (en av tjeckerna i min klass) och  L  (som är en fransyska som går i samma klass som min värdsyster, S). Så varje gång vi ser varandra, jag och L, ska hon kindpussas. Idag åt jag lunch med S och T (den andra tjeckiska tjejen i min klass), och det var supertrevligt! 
 
Jag tror att det kommer bli lättare att ta kontakt med fransmännen/fransyskorna när jag börjar bli bättre på att prata franska, men det känns iallafall som om att jag har fått en helt okej start nu. I torsdagskväll blev det lite för mycket när vi skulle iväg till ett par vänner till värdfamiljen direkt när jag kom hem (slutade klockan 5) och de skulle sedan äta middag hemma hos oss. Jag var så trött efter skolan, hade lite hemlängtan och hann inte vila på kvällen. Så då grinade jag som ett barn som tappat sin napp. Men världens bästa värdmamma lät mig äta på rummet och jag kunde prata med S på engelska, samt fick lite mentalt stöd hemifrån på skype.
 
Men nu är det helg, ska vila upp mig och på måndag är jag redo för en ny skolvecka!
 
Puss och kram till min fina vänner och familj! Nu ska jag äta middag!
 
 
 
 


Kommentarer
L8

Imponerande Siri! När jag hade haft min första kemilektion på gymnasiet i Finland (på svenska!) grät jag och var färdig att emigrera tillbaka till Sverige efter en dag... Massor av kramar!

2013-09-06 @ 23:53:05
Ari

Bra jobbat Siri. Mvh ari

2013-09-10 @ 08:33:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hejsanfrankrike.blogg.se

Utbytesstudent i Frankrike 13-14

RSS 2.0