Dag 17

Nu tänkte jag chocka er lite och uppdatera två dagar i rad. Det är nämligen så att det uppstod en knasig situation på dagens franskalektion som jag tycker passar perfekt till ett blogg inlägg.
 
Till franskalektionerna har vi en enorm franskabok, som innehåller en massa texter och annat som jag inte riktigt har hunnit kolla på än. Hur som helst, idag skulle vi fortsätta arbeta med en av texterna i denna bok, som vi började arbeta med redan i slutet av förra lektionen. För mig och de andra utbytesstudenterna i klassen innebär detta att vi bläddrar i våra minilexikon, försöker anteckna det läraren står och dikterar om för tillfället och att i allmänhet känna sig som en fågelholk (detta är i princip vad vi gör under alla lektioner, med ett undantag för engelskan). Men det här lektionen tyckte läraren att det var dags för oss utbytesstudenter att delta lite mer än att bara lyssna. Det innebar att jag och en av tjeckerna var tvungna att läsa ett stycke ur den här texten, och det bör poängteras att det är högläsning inför hela klassen. 
 
Läraren säger först den ene tjeckens namn, följt av ett gäng fransoser och sedan pekar han på mig och säger "et Sirrrri" (ett väldigt tydligt gurgel ligger på r:et). Fatta mig, jag bara gapar och stammar fram "D-d-dd-d'accord". Nu ska ni få hela scenariot. Först läser tjecken lite stapplande sitt stycke med en klar tjeckisk brytning. Sedan läser ett gäng fransoser, som får påbackning för att de inte läser med tillräckligt mycket passion i rösten (de läste så jäkla fort också!!!!!). Sist ut är det jag, stapplande snubblar jag över orden och får läsa om en rad säkert sju gånger för att jag uttalade "pur" som "pour". och när jag kommer till sista raden (äntligen!!) så får läraren också försig att även jag ska läsa med PASSION! Och jag får därför läsa det sista säker tio gånger innan han tycker att det var bra. 
 
Själv förstod jag inte ens hälften av det jag läste och dessutom var det ingen skillnad på min PASSION! i början och min PASSION! i slutet. Men det var en upplevelse och jag fick en applåd av hela klassen när jag var färdig. Vill dessutom klargöra att jag går i NÄST SISTA ÅRSKURSEN inte sista som jag sagt tidigare. Det är ett så krångligt system här i Frankrike...
 
När jag kom hem från skolbussen låg det dessutom ett paket från Sverige och väntade på mig.  Lite presenter eftersom jag fyller år på söndag, dock kom jag först på det när jag hade öppnat paketet. Tack världens bästa familj!!
 
Nu ska jag äta, bon soir!
 
 
 
 


Kommentarer
Lotta, la mère de Siri

Mon dieu! Heja Siri, med den här takten kommer du att recitera franska dikter utantill och med passion innan läsåret är slut. Massor av kramar!

2013-09-12 @ 23:24:18
Beatrice

Haha, älska skvallertidningar!! Du smaka en milka choklad! Det är mjölkchoklad och istället för vanliga rutos som man bryter av är det bubblor fyllda med kola och på undersidan av chokladkakan är det bubbelchoklad!!!!!!!! Eller smaka den med kola och nör eller den med oreo-fyllning. Det är internationella chokladdagen idag!!

Svar: Aaaaa det låter galet gott! Måste måste köpa detta nästa gång jag är på ett super market! Kram
None None

2013-09-13 @ 15:23:40
Ebbs

Brutala franskalärare

2013-09-14 @ 22:22:18
Madde!!

Åh Siri!!!! Hoppas du har det toppen och om det känns jobbigt står jag där på din axel och ropar hejaramsor!! Men grattis på födelsedagen!!!!

2013-09-15 @ 17:14:50
Moster Tiina

Hej Siri! Jag ser att du har det bra. Fina semlor! Det är alltid lika kul att läsa om dina förehavanden där borta i främmande land. Erkänner att jag är lite avundsjuk, det ser mysigt ut där du bor. Ha det så bra. Kramar Tiina❤️

2014-02-15 @ 20:18:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hejsanfrankrike.blogg.se

Utbytesstudent i Frankrike 13-14

RSS 2.0