Dag 33

Den här veckan gick jag in på min fjärde vecka i Frankrike, vilket innebär att jag har varit iväg i en månad nu. Det känns som om att tiden bara har sprungit iväg, samma känsla lär jag ju ha sen vid det här årets slut men än så länge känns det ganska långt borta.
 
Vad har hänt sen sist då? Jo ni, jag har varit i skolan, gjort läxor, haft tre tester/prov och gått på promenader. Det enda resultatet jag har fått tillbaka än så länge är ett litet läxförhör vi gjorde på matten, jag fick 2 av 10 rätt. Min första tanke var "jäklar vad dåligt", men sedan visade det sig att medelvärdet i klassen var 3 poäng och därför tycker jag nu att jag klarade mig bra. Sedan hade vi även presentationer på engelskan förra veckan, där vi skulle presentera oss själva utifrån ett objekt. I brist på annat valde jag mina Urbanears hörlurar och pratade om att det är ett svenskt märke och jag är också svensk blablabla. Det var nog den sämsta presentationen jag någonsin gjort och efteråt så säger läraren "ja du behöver ju inte bedöma dig själv det är ju självklart vad du fick för betyg" och mina franskaklasskamrater säger "ååå du måste lära mig engelska". Detta var responsen jag fick efter en ovanligt dålig presentation med en extrem svenskbrytning. Men det kändes ju härligt ändå! 
 
Förtillfället sitter jag nu vid mitt skrivbord och har gjort lite läxor. Det ena var en SVT- läxa (biologi) och det andra har jag inte gjort klart än. Det är blandannat en bok på franska att läsa och en presentation om Sverige, som också ska vara på franska. Känner mig jättetaggad och tror ju verkligen att reaktionerna efter denna presentation kommer vara desamma som efter engelskapresentationen. Eller inte. 
 
Nu ska jag väl försöka ta tag i det där sista och bjuder därför istället på lite bilder. 
 
 
 
Världens godaste plommon vid namn MIRABELLE
 
 
 
 
Ett svenskt märke tydligen, aldrig hört om tidigare...
 
 
Nej nu blev det för mycket för internet tydligen så ni får nöja er med dessa bilder. KRAM
 


Kommentarer
Matilda Notes

Hejsan ! Va ute och kollade lite på utbytes studenter bloggar HAH och fann din blogg ! Har läst sen början , känns lite som att läsa en bra bok typ. Jag har lite frågor bara när det gäller skolan. Jag ska nämligen också (kanske kanske) åka på samma resa som du. Vet inte vart jag hamnar dock förutom Frankrike såklart.

I alla fall , när det gäller betyg och liknande. Fokuserar du på att få så högt betyg som möjligt i den franska skolan eller mera på språket? Jag vet inte men det känns som att det är super super mega svårt att få ett bra betyg när allt är på ett språk som man 2/4 förstår. Eller?
Vad är konsekvenserna på lågt betyg?
Förstår de franska lärarna dig och de andra utbytesstudenterna att det är svårt för er ? (Nu antar jag bara att det är jättesvårt för er i skolan)
Jag vet inte men jag har så himla många frågor . Nu blev det här en väldigt lång kommentar men jag hoppas att et inte gör något hehe.
Kram kram !! /Matilda notes

2014-03-01 @ 20:54:41
URL: http://penumbra.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hejsanfrankrike.blogg.se

Utbytesstudent i Frankrike 13-14

RSS 2.0