Dag 8, dagen innan skolan börjar

Hej mina vänner, tänkte att det var dags för en lägesrapport igen. 
 
Allting går super bra, har världens snällaste värdföräldrar som pratar långsamt och förstår att jag inte förstår allt. Trots detta åker mina känslor berg-och-dalbana, framförallt på kvällarna. Men jag tror att det är så här det kommer vara nu de första månaderna och det finns inte så mycket att göra åt det, det är bara att bita ihop och ta sig igenom det. 
 
Idag är det strålande sol och senast jag tittade på termometern visade den 25 grader, och utifrån väderleksrapporten vi såg igår på nyheterna ska det bli hela 27 grader under eftermiddagen. Och det tycker jag känns helt okej. Det är bara jag och värdmamman som är hemma för att värdpappan jobbar och min värdsyster från Tjeckien börjar skolan idag.  Anledningen till att jag inte börjar förrän imorgon är för att jag ska gå i sista årskursen och de börjar dagen efter alla andra. Jag vet dock inte om jag tycker det är bra eller dåligt, får se imorgon helt enkelt. Eftersom det då bara är jag och min värdmamma hemma så åkte vi till ett supermegastort super marche där vi handlade jättemycket vatten, jättemycket tvättmedel och lite ost (för vi köpte jättemycket ost igår). Jag kan utifrån detta första studiebesök i ett franskt super market dra slutsatsen att fransmänn gillar storpack (i alla fall om man ska titta på de vagnarna som vandrade runt inne på detta super marche). 
 
Men vad har jag då haft för mig de dagar jag inte har uppdaterat bloggen? Jo ni, vi har faktiskt gjort en hel del här nere på tre dagar. Eller det mesta gjorde vi igår. Hursomhelst, i lördags var jag ute på promenad med hunden och värdföräldrarna i kanske 40 minuter, en timme. Då gick vi mest runt i området och tittade på någon liten flod som rinner här, och ja juste vi fick vänta in några kossor som skulle korsa vägen. I söndags gjorde vi en ännu längre promenad på typ två timmar, då började vi med att gå as länge i skogen för att ta oss till en annan by. Och sedan gick vi en annan as lång väg i skogen för att komma tillbaka hem. 
 
När man då är ute och vandrar sådär himlans länge i en skog kanske ni undrar vad det är vi pratar om. Eftersom jag inte är så himla vass på franska än så innebär mina inlägg i konversationena typ, den där blomman/trädet/frukten/bäret finns i Sverige också, när jag har sagt detta svarar alla typ jasså vad kul, och skrattar lite stelt. Sedan frågar de typ vilka bär det finns i svenska skogar och då börjar jag förklara att det finns något blått litet... och de säger ahaa blåbär (fast på franska då såklart) och sedan försöker jag förklara att det också finns lingon (dumt nog hade jag glömt mitt minilexikon hemma så kunde inte slå upp orden), så de fattade inget alls av min små röda bär jag berättade om. Fick slå upp ordet hemma helt enkelt. 
 
Eftersom gårdagen var den sista lediga dan innan skolan för oss båda (mig och tjecken), gjorde vi iordning baguetter med bredbar ost och skinka. Sedan satte vi oss i bilen och lyssnade på en radiokanal vid namn NOSTALGIIII, som nämndes mellan exakt varje låt. Vi åkte i kanske 1,5 timme för att komma till en sjö vi namnet Lac de Gérardmer. Där parkerade vi, åt våra mackor och vår värdmamma badade för tro det eller ej, men det var svinigt kallt i denna sjö. Så jag och tjecken låg och njöt av solen. Vid den här sjön finns det då en liten stad som är lite turistig så efter att vi hade ätit (och badat) så åkte vi till staden och gick runt och titta. Dock var väldigt många affärer stängda eftersom det inte är högsäsong just nu. Sedan satte vi oss i bilen för att åka och kolla på en annan sjö, namnet på denna sjö har jag dock förträngt, och i den här andra sjön var det så mycket varmare. Dock hade vi inte tid att bada för klockan började närma sig 5. Vi började då åka hemåt, men först skulle vi stanna och köpa ost.. Den första ostaffären var stängd så då åkte vi istället till någon bondgård och köpte deras egnatillverkadeostar  och en hel del yoghurt. Sedan åkte vi hem, åt middag och gick och  sov.
 
Detta är i stora drag det jag har gjort sen senast och eftersom detta inlägg blev så långt tänkte jag bjuda på  en bild av den sista sjön vi besökte.
 
 
 
 Tjolahopp så länge mina vänner tills vi hörs igen! Kram
 
 
 


Kommentarer
lo

Vi ser fram emot att läsa om dina upplevelser i franska skolan! Lycka till i morgon!

Svar: Du är världens bästa mamma!
None None

2013-09-03 @ 21:42:58
Ebbs

Hur är din värdsyster? :)) Förstår att det är jobbigt att vara borta så länge när språket är lite främmande, kempe på Siri !! Massa kramar osv osv :)

Svar: Ebbs hon är så bra! Vi pratar mest engelska med varandra och skrattar hur mycket som helst, så det är ju bra ;) jag keeempar på!kramkramkramkram
None None

2013-09-03 @ 22:25:53
Anonym

Grattis sirrrri från morbror arrrri

Svar: Tack så mycket Ari!!
None None

2013-09-15 @ 07:44:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hejsanfrankrike.blogg.se

Utbytesstudent i Frankrike 13-14

RSS 2.0